ALGEMENE VOORWAARDEN

1. Toepassingsveld

Onderhavige voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst. Er kan alleen schriftelijk van worden afgeweken. Zij zijn van toepassing met uitsluiting van alle algemene voorwaarden voorkomend op de documenten uitgaande van de klant. De clausules zijn onafhankelijk van elkaar: eventuele nietigheid van enig beding tast de geldigheid van de overige bedingen niet aan.

2. Begrippen

Onderneming: Close Protection Guard (CP Guard.) of haar rechtsopvolger, erkende en vergunde leverancier van bewakingsdiensten Klant: persoon als zodanig vermeld in de bijzondere voorwaarden of haar rechtsopvolger, afnemer van bewakingsdiensten Posthoofd: speciaal opgeleide aangestelde van de Onderneming, belast met de coördinatie en leiding van de bewakingsopdracht en als zodanig aangeduid in de bijzondere voorwaarden, maakt al dan niet deel uit van de bewakingsploeg
(Bewakings)agent: aangestelde van de onderneming, belast met opdrachten van bewaking onder het gezag van een Posthoofd en hiertoe voldoend aan alle wettelijke vereisten.
Bewakingsploeg: twee of meer bewakingsagenten, belast met een specifieke bewakingsopdracht

3. Voorwerp van de overeenkomst

De onderneming verbindt zich ertoe om in opdracht van, in samenspraak met en voor rekening van de klant, door het uitvoeren van een risicoanalyse en het inzetten van een in de bijzondere voorwaarden vermeld aantal agenten, in te staan voor de bewaking van de plaats(en) en/of de personen die eveneens in de bijzondere voorwaarden worden genoemd

4. Uitvoering van de bewakingsopdracht

4.1. Alle opdrachten die door de onderneming worden aanvaard, dienen schriftelijk bevestigd te worden, dit met uitzondering van de afspraken die op het terrein worden gemaakt met de Posthoofd, wanneer deze deel uitmaakt van de bewakingsploeg. Hetzelfde geldt voor eventuele wijzigingen in de uitvoeringsmodaliteiten.
4.2. In afwijking van artikel 4.1. kan uitsluitend wegens dringende redenen van veiligheid, op eenzijdig oordeel van de onderneming, het aantal, de reisroute en de omvang van de bewakingsopdracht tijdelijk gewijzigd worden, zelfs zonder voorafgaande verwittiging van de klant, wanneer deze laatste niet tijdig kan worden bereikt. 4.3. Het uurloon en de kosten zijn ten laste van de klant, wanneer de bewakingsagenten in het kader van hun opdracht zich verder moeten begeven dan contractueel afgesproken.
4.4. De klant is zich ervan bewust dat de bewakingsagenten uitsluitend onder het gezag van het Posthoofd staan en alleen van hem instructies ontvangen. De agenten mogen onder geen enkel beding worden ingeschakeld in de interne bewakingsdienst van de klant. 4.5. De klant is zich er ook van bewust dat de bewakingsagenten geen enkele bevoegdheid hebben op de openbare weg en zich moeten onthouden van taken die tot de exclusieve bevoegdheid van de overheid behoren.
4.6. De sleutels nodig voor de uitvoering van de bewakingsopdracht worden door de klant toevertrouwd aan de onderneming. Tijdens de uitvoering van de bewaking worden ze bevestigd aan de sleutelbos van de bewakingsagent. Op elk ander moment worden ze bewaard op de zetel van de onderneming of op een andere veilige plaats.
4.7. Het materiaal dat aan de klant wordt ter
4.8. De uitrusting van de bewakingsagent wordt regelmatig gecontroleerd door het Posthoofd.
4.9. Onregelmatigheden of abnormaliteiten opgemerkt door de bewakingsagenten worden opgenomen in bewakingsrapporten die geregeld worden overgemaakt aan de klant.
4.10. Op aanvraag krijgt de klant een gedetailleerd maandelijks overzicht van de door de onderneming geleverde prestaties en/of een uittreksel uit het bewakingsrapport.
4.11. De prestaties toegezegd door de onderneming aan de klant maken voor haar het voorwerp uit van een inspanningsverbintenis en houden geen resultaatsverbintenis in.
4.12. De overeenkomst is niet intuïtie personae aangegaan; ze is overdraagbaar door zowel de klant als de onderneming.

5. Aansprakelijkheid

5.1. De onderneming heeft tot dekking van haar burgerrechtelijke aansprakelijkheid een wettelijk verplichte verzekering afgesloten (BA bewaking zonder vervoer van fondsen: persoonscontrole, controle van gebouwen, parkings, bodyguards) voor volgende bedragen per schadegeval: – lichamelijke schade: 2.50000 €;
– materiële schade: 750.000 €;
– algemene vrijstelling: 250 €.
5.2. Overeenkomstig de wet heeft de klant een eigen recht tegen de verzekeraar.
5.3. De aansprakelijkheid van de onderneming tegenover de klant blijft beperkt tot de verzekerde bedragen. 11.1.
5.4. Wanneer de klant meent dat de verzekeringspolis ontoereikend is voor een bepaalde bewakingsopdracht, dan dient hij de onderneming hierop meteen te wijzen, opdat een bijkomende polis zou11w.2o.rden afgesloten waarvan de prijs ten laste valt van de klant.

6. Verbod op afwerving van agenten

Noch gedurende de looptijd van het contract, noch gedurende 1 jaar na de beëindiging ervan zal de klant, rechtstreeks of via een tussenpersoon, aangestelden van de onderneming in dienst nemen. Bij inbreuk op dit verbod heeft de onderneming recht op vergoeding van al haar schade, die minstens 1.250 € per afgeworven agent bedraagt.

7. Arbeidsvoorwaarden

De klant verbindt zich ertoe het personeel van de onderneming arbeidsvoorwaarden te bieden overeenkomstig de Codex Welzijn op het Werk (d.i. de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en haar uitvoeringsbesluiten).

8. Exclusiviteit

Behoudens bij uitdrukkelijk en voorafgaand akkoord zal de klant tijdens de looptijd van de overeenkomst geen beroep doen op andere externe bewakingsondernemingen.

9. Prijsherziening

9.1. De prijzen vastgesteld in de Bijzondere Voorwaarden kunnen met 2% verhoogd of vermindert worden voor elke overeenkomstige schommeling van 2% van de index van de consumptieprijzen, behoudens toepassing van mogelijke wettelijke beperkingen.
9.2 Indien de brutoloonkost ingevolge wetswijzigingen met 5% verhoogt of vermindert in vergelijking met de datum van ondertekening van deze overeenkomst, dan worden de prijzen vermeld in de bijzondere voorwaarden met eenzelfde percentage aangepast, behoudens toepassing van mogelijke wettelijke beperkingen.
9.3. Indien de overeenkomst voor onbepaalde duur werd aangegaan of stilzwijgend wordt verder gezet na de initieel overeengekomen termijn, dan blijven de prijzen vermeld in de bijzondere voorwaarden geldig voor een termijn van 3 maanden vanaf de ondertekening. Hierna kunnen ze door de onderneming worden herzien bij eenvoudige kennisgeving.
9.4. De bewakingsonderneming verbindt zich ertoe enkel de gepresteerde uren te factureren, mochten die minder bedragen dan vermeldt in het uurrooster (art.4.2 van de bijzondere voorwaarden), dit wel met een minimum van 7 gepresteerde uren per bewakingsagent.
9.5. De basisprijs voor het in “optie of stand-by” houden van een bewakingsagent bedraagt 100€. Indien de agent werkelijk gepland wordt vervalt deze premie en worden de effectieve prestaties aangerekend.

10. Betalingsvoorwaarden.

10.1 Betalingen moeten gebeuren op door overschrijving op de bankrekening van de onderneming. 10.2. Betalingen voor bewakingsopdrachten voor evenementen dienen in contanten te gebeuren tot een maximum van 3000€ per dag. Het resterend bedrag dient overgeschreven te worden op de bankrekening van de onderneming. Voor grotere events bv. Festivals dient er een voorschot betaald te worden van 50% op rekening van de onderneming, dit ten laatste 5 dagen voor de aanvang van het evenement, dit tenzij anders overeengekomen.
Betalingen kunnen bewezen worden door een “voor voldaan” afgetekende factuur of offerte, die de handtekening draagt van een persoon die bevoegd is om voor rekening van de onderneming te ontvangen.
10.3. Het enkel niet betalen op vervaldag doet van rechtswege en zonder ingebrekestelling een conventionele intrest lopen van 11.5% per maand. Daarenboven zal elke onbetaalde factuur op vervaldag van rechtswege verhoogd worden met 15% als forfaitair schadebeding en dit eveneens zonder voorafgaande ingebrekestelling. De niet- betaling op vervaldag brengt van rechtswege en zonder ingebrekestelling de opeisbaarheid van alle volgende facturen met zich mee.
10.4. Door het trekken van wissels gebeurt geen schuldvernieuwing.
10.5. Bij wanbetaling en bij flagrante inbreuk op de artikelen 4.4., 6, 7 of 8 van deze algemene voorwaarden, is de onderneming gerechtigd om onmiddellijk haar prestaties te staken en contractbreuk vast te stellen. In deze gevallen, alsook bij annulering , is door de klant een schadevergoeding verschuldigd die forfaitair wordt bepaald op 40% van de bedragen die de onderneming minimaal nog had kunnen factureren gedurende de resterende looptijd van het contract, met dien verstande dat de schadevergoeding wegens contractbreuk op minstens 500 EUR wordt bepaald.

11. Beëindiging – verlenging van het contract.

11.1. Zonder opzeg door één van beide partijen per aangetekend schrijven, verstuurd drie volle maanden voor de vervaldag van het contract, wordt dit stilzwijgend op de vervaldag verlengd, telkens voor een zelfde duur.
11.2. Werd het contract initieel aangegaan voor een termijn van één maand of minder en telkens op de vervaldag verlengd, dan wordt het vanaf de derde verlenging beschouwd als een contract van onbepaalde duur.
11.3. Indien de klant zijn activiteiten in een bepaalde sector stopzet, hebben partijen steeds het recht om elk tussen hen nog lopend contract te beëindigen mits een voorafgaande opzeg van 3 maanden, betekend per aangetekend schrijven.
11.3. Werd het contract voor onbepaalde duur aangegaan, dan kan het te allen tijde worden opgezegd door het versturen van een aangetekende brief. De opzegtermijn bedraagt minstens drie maanden en gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de ontvangstdatum van de aangetekende brief.

12. Klachten

Eventuele klachten worden door de klant in eerste instantie voorgelegd aan het Posthoofd die meteen naar de meest adequate oplossing zal zoeken. Klachten die niet door het Posthoofd konden worden opgelost, moeten op straffe van verval per aangetekende post of per fax aan de zetel van de onderneming worden gemeld, binnen 8 acht dagen na de feiten die hiertoe aanleiding geven.

13. Schorsing door overmacht

13.1 De hiernavolgende omstandigheden machtigen de onderneming haar verplichtingen op te schorten indien zij, na ondertekening van het contract, de uitvoering ervan belemmeren: oorlog, mobilisatie, requisitie (= vordering), verbeurdverklaring of andere gevallen van overmacht, oproer, opstand, gebrek aan transportmiddelen, algemene schaarste aan goederen, verlies van een belangrijk deel van het materiaal, energieschaarste, gebrek aan leveranciers, vertraging in hun leveringen ten gevolge van de hierboven vermelde omstandigheden, brand, ongeval, sociaal conflict of andere sociale problemen, zoals plots en onverwacht gebrek aan arbeidskrachten, of elk ander element buiten de wil van de onderneming, dat redelijkerwijze niet voorzien of vermeden kan worden. Na verdwijnen van de opschortende omstandigheid behoudt de onderneming zich het recht voor om zijn activiteiten te hernemen en het contract te verlengen met de duur van de opschorting, voor zover dit voor de klant nog nut heeft.
13.2 In het kader van de nieuwe bewakingswet, van kracht op 10/11/2017 en in het kader van de overgangsmaatregelen is de onderneming gerechtigd het contract éénzijdig te verbreken om de wettelijke voorschriften niet te overtreden. Tegen deze éénzijdige verbreking kan geen schadevergoeding geëist worden daar de bewakingsactiviteiten dienen uitgeoefend worden in een wettelijk kader en de onderneming ten allen tijde aan dit kader dient te voldoen.

14. Referenties

Het is de onderneming toegestaan om de naam van de klant te vermelden als referentie, tenzij de klant zich hiertegen uitdrukkelijk verzet.

15. Betwistingen

15.1. Het contract wordt uitsluitend beheerst door Belgisch intern recht.
15.2. Bij gebrek aan minnelijke regeling zal elk geschil met betrekking tot de interpretatie of uitvoering van dit contract voorgelegd worden aan de rechtbanken te Dendermonde, als enige ter zake bevoegd.